Vedtægter mm

GRUNDEJERFORENINGEN KROENGEN


Navn, hjemsted og formål

§ 1.

Grundejerforeningens navn er Grundejerforeningen Kroengen.

Grundejerforeningens område er ejendomme matr. Nr. 2c, 2f, 2g, 2h, 2i, 2k, 2l, 2m, 2n, 2o, 2p, 2q, 2r, 2s, 2t, 2u, 2v, 2x, 2y, 2z, 2æ, 2ø, 2-aa, 2-ab, 2-ac, 2-ad, der omfatter 25 boligparceller og fællesareal m.v., og de nuværende og de fremtidige ejere af de nævnte ejendomme har ret og pligt til at være medlem af foreningen.

Grundejerforeningen er stiftet i henhold til deklarationen tinglyst den 4. april 1977.

 

Grundejerforeningens formål er:

§ 2.

a) At fremme et godt forhold beboerne imellem,
b) At vedligeholde og renholde veje, parkeringsarealer og stier.

Denne bestemmelse gør ingen begrænsning i den enkelte i den enkelte ejers ansvar og pligt til renholdelse, snerydning, grusning m.v., som måtte påhvile ham over for offentlige myndigheder i henhold til de til enhver tid gældende love og vedtægter. Grundejerforeningen påtager sig at indkøbe grus til fælles afbenyttelse. Udover det indkøbte grus må der kun gruses med aske (salt eller lignende må således ikke anvendes). Ved snerydning må der kun gruses med grus/sand.

c) At vedligeholde og renholde fællesarealer og –anlæg, samt
d) At overtage og vedligeholde fælles forsynings- og afløbsledninger af enhver art, alt i det omfang de ikke ejes og vedligeholdes af vedkommende forsyningsselskab eller af offentlige myndigheder.


Overtagelsen af veje, parkeringsarealer, stier, fællesarealer og anlæg, samt fællesforsynings- og afløbsledninger vil først finde sted, når disse er færdige og godkendte af bestyrelsen og kommunen.


e) at forestå vedligeholdelse og betaling af belysning af veje, stier og fællesarealer,
f) at varetage beboernes fælles interesser over for statens organer, amtslige og kommunale myndigheder, samt forsikringsselskaber, organisationer, virksomheder og enkelt personer,
g) at udøve Grundejerforeningens pligter og rettigheder, herunder påtaleret i overensstemmelse med deklaration, tinglyst d. 4. april 1977 og
h) at nedsætte de af medlemmerne ønskede udvalg til løsning af fælles ønsker og behov (jfr. § 16).
i) GF Kroengen har indgået en aftale med Gribskov Kommune om lån af areal på del af matr. Nr. 1C Esrumkloster, Esbønderup til Projekt ”Blomstereng, Vildnis og Vinterhabitater”, Kroengen Esrum.
Aftalen: Start: d. 01.06.2020 – Varighed: 5 år til d. 30.04.2025. Hele aftalen kan ses på GF Kroengens hjemmeside; www.kroengen.dk

Formål:
§ 1. Formålet med projekt ”Blomstereng, Vildnis og Vinterhabitater” er at skabe et areal der gavner vilde bier og andre insekter, samt til GF Kroengens beboer og besøgende.
§ 2. Arealet vil bestå af følgende 3 elementer:

1. En blomstereng i næringsfattig jord med minimum 28 vilde danske blomster og planter.
2. Et vildnis med diverse bær og frugter hvor insekterne finder føde og vi mennesker kan se, dufte, høre og smage og blive mindet om, hvorfor det er så vigtigt at passe på naturen.
3. Vinterhabitater hvor krat vokser vildt og lader insekterne bo, overvintre og virke i fred.

Aftalens indhold:
§ 1. Projektet er 100 % frivilligt og ulønnet.
§ 2. Regler og betingelser for projektet er nøje beskrevet i kontrakten mellem Gribskov kommune og Kroengen og skal til enhver tid følges.
§ 3. Ansvaret for projektet er Kroengens og styregruppen vil til enhver tid bestå udelukkende af beboere fra Kroengen.
§ 4. Vi vil dog rigtigt gerne, og samarbejder allerede med andre ligesom andre beboere i Esrum, turister, studerende, andre projekter og alment interesserede, er meget velkomne og må meget gerne deltage i arbejdet med projektet.
§ 5. Arealet er offentligt tilgængeligt og alle er velkommen til at besøge, se, dufte og smage. Ophold på arealet skal dog altid foregå i respekt for naturen.

Opløsningsparagraf (ophør/opsigelse):

§ 1. Kontrakten kan til enhver tid opsiges af både GF Kroengen og Gribskov Kommune med 1 måneds varsel.
§ 2. Ved opsigelse af kontrakten vil projektets aktiver blive solgt og alle pengene brugt til planter, frø, insekthotel eller andet til gavn for arealet/naturen. Det vil sige, at alle pengene går tilbage i projektet.

 

Medlemmer

§ 3.

Ophører et medlem at være ejer af de omhandlede parceller, bortfalder medlemsretten, og vedkommende udtræder af foreningen uden krav på refusion af kontingent eller udbetaling af andel af foreningens formue.
Medlemspligten for ejere af ovennævnte parceller indtræder samtidig med erhvervelsen, uanset på hvilken måde denne finder sted, og indtrædende medlemmer erholder ved indtræden anpartsvis ret til foreningens formue.
Meddelelsen om ejendommens overdragelse og dermed følgende udtræden for sælgeren og indtræden for køberen skal senest 14 dage efter handlens indgåelse fremsendes til foreningen.
Såfremt sælger er i kontingentrestance, er bestyrelsen berettiget til i sælgers pant at søge sig fyldestgjort for restancen (jfr. § 19).
Refusionsopgørelse mellem sælger og køber er Grundejerforeningen uvedkommende.
Et medlems anpart i foreningens formue kan ikke være genstand for særskilt råden eller retsforfølgning.

§ 4.

For Grundejerforeningens forpligtigelser hæfter foreningen først med foreningens formue, herefter hæfter foreningens medlemmer pro rata og personligt over for foreningen for de forpligtigelser, foreningen lovligt har påtaget sig over for tredjemand.
Kan foreningens tilgodehavende hos et medlem til betaling af lovligt indgåede forpligtigelser over for tredjemand ikke inddrives hos det pågældende medlem, træder de øvrige medlemmers pro rata

hæftelse først i kraft for det pågældende beløb, når foreningens tilgodehavende ikke kan dækkes af den af medlemmet stillede sikkerhed (jfr. § 19).

§ 5.

Adgang til Grundejerforeningens møder og generalforsamlinger har kun foreningens medlemmer, lejere i boligparceller, myndige medlemmer af husstanden og evt. advokater samt repræsentanter for kommunen.
Endvidere kan bestyrelsen invitere repræsentanter for forsyningsselskaber og institutioner, samt en eller flere af bestyrelsen valgte personer. Vedrørende stemmeret og fuldmagt henvises til § 12.

§ 6.

Enhver parcelejer er pligtig til at efterkomme foreningens vedtægter, således som disse er eller bliver vedtaget eller forandret, samt de på parcellerne lyste servitutter.
Dyrehold bl.a. Hønsehold:
Gribskov kommunens regler skal overholdes (www.gribskov.dk/borger/natur-miljoe-og-trafik/miljoe/landbrug/dyrehold/hoens-og-andre-fugle/)
Samt spørg dine naboer om det vil forstyrre?
Skadedyr som rotter m.m.:
Den enkelte beboer er ansvarlig og forpligtiget til at søge hjælp, samt anmelde det til kommunen (www.gribskov.dk/borger/miljoe-ogtransport/dyr-ogplanter/rotter-ogskadedyr).
Ved forekomsten af rotter skal Bestyrelsen orienteres.

Generalforsamling

§ 7.

Generalforsamlingen er Grundejerforeningens højeste myndighed.
Den ordinære generalforsamling afholdes hvert år på en onsdag kl. 19.30 inden udgangen af marts måned og indkaldes skriftligt af bestyrelsen med mindst fire ugers varsel med angivelse af dagsorden. Samtidig med indkaldelsen til ordinær generalforsamling fremsendes årsregnskab, forsynet med revisorernes påtegning og underskrevet af bestyrelsen, samt et af bestyrelsen udarbejdet budget for det løbende regnskabsår.

§ 8.

Forslag, der af medlemmerne ønskes behandlet på den ordinære generalforsamling, skal være indsendt til bestyrelsen senest 2 uger inden generalforsamlingens afholdelse. Endelig dagsorden med forslag fra medlemmerne skal sendes ud senest en uge inden Generalforsamlingens afholdelse.

§ 9.

Ekstraordinær generalforsamling afholdes, når bestyrelsen finder det nødvendigt, eller når mindst 1/3 af de stemmeberettigede medlemmer (jfr. 12) fremsætter skriftlig begæring herom med motiveret angivelse heraf, hvad der ønskes behandlet, samt hvilke forslag der ønskes sat under afstemning.
Bestyrelsen skal inden 2 uger efter begæringens modtagelse indkalde generalforsamlingen med mindst 2 ugers varsel.

§ 10.

For den ordinære generalforsamling skal der gælde følgende dagsorden:
1. Valg af dirigent
2. Valg af referent
3. Bestyrelsen aflægger beretning om foreningens virksomhed i det forløbne år.
4. Det reviderede årsregnskab forelægges til godkendelse.
5. Forslag fra bestyrelsen, derunder fastsættelse af kontingenter.
6. Budgettet for det løbende regnskabsår forelægges.
7. Forslag fra medlemmerne
8. Valg af bestyrelse og 2 suppleanter.
9. Valg af 2 revisorer.
10. Eventuelt.

§ 11.

Dirigenten vælges af generalforsamlingen ved simpel stemmeflerhed og leder forhandlingerne samt afgør alle spørgsmål vedrørende sagernes behandlingsmåde, stemmeafgivningen og dennes resultat. Ligeledes vælges referenten.

Alle valg og almindeligt forekomne sager afgøres ved simpel stemmeflerhed. Afstemningen kan ske ved håndsoprækning. Skriftlig afstemning kan forlanges af dirigenten, bestyrelsen og skal ske, når et af de tilstedeværende medlemmer kræver det.

§ 12.

På generalforsamlingen har hver ejendom 2 stemmer. Stemmeret kan kun udøves af ejere i boligparcellen og myndige medlemmer af husstanden og kun vedrørende egen ejendom. Dog kan nævnte stemmeret udøves ved skriftlig fuldmagt af et andet medlem. Vedrørende fuldmagt kan der kun udøves stemmeret for én anden ejendom ud over stemmeretten vedrørende egen ejendom.
Lejere af boligparceller har taleret men ingen stemmeret.
Til vedtægtsændringer kræves, at mindst 2/3 af de stemmeberettigede er mødt eller lovligt er repræsenteret på generalforsamlingen, og at mindst 2/3 af de afgivne stemmer er for ændringsforslaget, dog minimum 25 stemmer.
Er det fornødne antal medlemmer ikke mødt, kan ny generalforsamling, indkaldt inden 14 dage, med simpel stemmeflerhed vedtage forslaget uden hensyn til antallet af de mødende.
Foreningens opløsning kræver godkendelse af kommunen.

§ 13.

På generalforsamlingen kan kun træffes beslutning om forslag, der har været optaget på dagsordenen. De på generalforsamlingen behandlede anliggender afgøres ved simpel stemmeflerhed.

§ 14.

De på generalforsamlingen vedtagne beslutninger og behandlede sager indføres i foreningens forhandlingsprotokol, der underskrives af de tilstedeværende bestyrelsesmedlemmer (såvel de afgåede som de nyvalgte), og danner bevis for det på generalforsamlingen passerede.

§ 15.

De af den ordinære eller ekstraordinære generalforsamling trufne beslutninger samt beslutninger, der i henhold til nærværende vedtægter måtte vedtages af bestyrelsen, er gældende for medlemmerne, indtil de lovligt måtte ændres i henhold til vedtægterne. Eventuelt indbringelse af de trufne beslutninger for domstolene har ikke opsættende virkning og medlemmerne er indtil endelig retsafgørelse foreligger pligtige de dem i henhold til beslutningen pålagte pligter – det være sig af økonomisk art eller anden art – ligesom foreningen uanset sagsanlæg eller senere appel skal være berettiget til at foretage rets skridt til forpligtelsens opfyldelse.

Bestyrelsen

§ 16.

Bestyrelsen består af 5 stemmeberettigede personer, der vælges på den ordinære generalforsamling og afgår efter tur.

Der afgår henholdsvis 2 og 3 medlemmer hvert år, efter det første år afgår 2 medlemmer om nødvendigt efter lodtrækning.

Genvalg kan finde sted; størst mulig udskiftning er dog ønskelig for at fremme beboernes engagement i Grundejerforeningen.

Bestyrelsen vælger selv sin talsmand og dennes stedfortræder, kasserer og § 23-medlem, og fastsætter i øvrigt selv sin forretningsorden og fører protokol over forhandlingerne og de af bestyrelsen trufne beslutninger.

Protokollen underskrives af alle tilstedeværende bestyrelsesmedlemmer.

Referatet af hvert bestyrelsesmøde udsendes til foreningens medlemmer. Ved start af hvert bestyrelsesmøde starter man med at godkende det tidligere referat.

Bestyrelsen er berettiget til under ansvar over for generalforsamlingen i fornødent omfang at engagere lønnet medhjælp i sager, hvor dette skønnes nødvendigt.

Hvervet som bestyrelsesmedlem er ulønnet, dog kan der, dersom det efter arbejdets karakter og/eller omfang skønnes rimeligt, ydes medlemmer af bestyrelsen et rimeligt honorar.

Bestyrelsen skal, når som helst det ønskes, nedsætte udvalg til løsning af opgaver af enhver art. Udvalget kan bestå af medlemmer uden for bestyrelsen, men skal dog informere bestyrelsen om dets arbejde og indhente godkendelse i økonomiske og eksterne forhold.

b) Bestyrelsen sørger for at alle nye tilflyttere får udleveret en opdateret mappe med Vedtægter, Lokalplan, Deklaration og Kroengens praktiske velkomstfolder.

§ 17.

Bestyrelsen repræsenterer foreningen udadtil i enhver henseende, såvel over for offentlige myndigheder som over for private.
Bestyrelsen råder over foreningens midler i overensstemmelse med lovene og de på generalforsamlingen trufne beslutninger.
Foreningen tegnes i alle henseender af talsmanden i forbindelse med et af bestyrelsens medlemmer.

§ 18.

Bestyrelsesmøder skal indkaldes og afholdes så ofte det findes nødvendigt. Bestyrelsen er beslutningsdygtig, når mindst tre medlemmer er til stede.
Såfremt et bestyrelsesmedlem udtræder af foreningen, bliver umyndiggjort eller bliver ude af rådighed over sit bo, skal bestyrelsen snarest muligt ved selvvalg, gældende til næste ordinære generalforsamling, supplere sig med en af de på generalforsamlingen valgte suppleanter.
Kontingent, regnskab og revision.

§ 19.

Kontingent fastsættes på generalforsamlingen med lige anparter – 1/25 – pr. boligparcel på grundlag af et af bestyrelsen udarbejdet budget for det løbende regnskabsår. Kontingent skal indbetales på det af bestyrelsen fastsatte sted og senest 14 dage efter forfaldsdag, der fastsættes af Grundejerforeningens bestyrelse.

Såfremt noget medlem undlader at betale kontingent, kan Bestyrelsen efter gentagne mislykkede rykkere sende sagen til inkasso via Grundejerforeningens Advokat for at inddrage sit tilgodehavende.

§ 20.

Foreningens regnskabsår løber fra 1. januar til 31. december. Første regnskabsår løber fra stiftelsen til 31. december 1978.

§ 21.

Kassereren modtager foreningens indtægter og udbetaler alle af 3 bestyrelsesmedlemmer godkendte udgifter i overensstemmelse med det på generalforsamlingen godkendte budget.
Kassereren er forpligtiget til at inddrage kontingent restancer.
Kassereren fører en af bestyrelsen autoriseret kassebog samt medlemsprotokol.
Kassebogen skal til enhver tid være tilgængelig for bestyrelsen. Kassebeholdningen skal henstå på konto i bank, sparekasse eller på girokonto, hvorfra der kun kan hæves af kassereren i forbindelse med talsmanden eller dennes stedfortræder.
Den kontante kassebeholdning må ikke overskride kr. 500,-.

§ 22.

Revision af foreningens regnskab foretages af 2 af generalforsamlingen valgte revisorer.
Mindste én gang årligt skal revisorerne foretage eftersyn af foreningens likvide beholdninger og afstemme medlemsindbetalinger og restancer.
Ved årsregnskabet skal revisorerne desuden påse, at regnskabet, som forelægges medlemmerne, giver et rimeligt udtryk for foreningens værdier og forpligtelser.
Revisorerne kan til enhver tid forlange sig forevist medlemsprotokol og bestyrelsesprotokol.

Miljø

§ 23.

På generalforsamlingen nedsættes et permanent arbejdende udvalg til varetagelse af bebyggelsens miljømæssige og æstetiske karakter, kaldet Miljø- og Forskønnelses Udvalget.
Alle ændringer af fællesarealer og skel skal godkendes af udvalget og af bestyrelsen afhængigt af projektets omfang.

Ikrafttræden

§ 24.Nærværende vedtægter træder i kraft efter godkendelse på ordinær generalforsamling d. 30. marts 2022. Ændring af teksten i §19.
    
De nye nærværende Vedtægter blev lovligt og enstemmigt godkendt på den ordinære generalforsamling onsdag d. 22.03.2023.